web analytics

ΕducationGR |

Σεμινάρια, σπουδές, υποτροφίες κ.α.

Σπουδές στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό;

Δύο είναι οι βασικοί λόγοι που ωθούν τους νέους να σπουδάσουν. Ο πρώτος αφορά την απόκτηση γνώσεων στο επιστημονικό πεδίο του άμεσου ενδιαφέροντός τους. Ο δεύτερος έχει να κάνει με την απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων, που θα τους δώσουν το συγκριτικό πλεονέκτημα στην αγορά εργασίας.

Πολλοί είναι εκείνοι που επιθυμούν να σπουδάσουν στην Ελλάδα και τα καταφέρνουν. Άλλοι επιλέγουν το εξωτερικό. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΟΣΑ, το 2012 οι Έλληνες που φοιτούσαν σε πανεπιστήμια του εξωτερικού έφταναν τους 22.000. Ο αριθμός αυτός είναι αισθητά μειωμένος, δεδομένου ότι το 2006 οι Έλληνες φοιτητές που επέλεγαν μια χώρα του εξωτερικού για τις σπουδές τους (είτε σε προπτυχιακό, είτε σε μεταπτυχιακό επίπεδο) ήταν 51.138, το 2010 έφτασαν τις 34.196 και το 2011 τις 33.500. Ο μειούμενος αριθμός των Ελλήνων φοιτητών σε ξένα πανεπιστήμια είναι συνέπεια της οικονομικής κρίσης. Γενικότερα, ωστόσο, ο αριθμός των Ελλήνων φοιτητών που σπουδάζουν στο εξωτερικό έχει αυξηθεί αλματωδώς, μέσα σε δυόμισι περίπου δεκαετίες, από το 1975 μέχρι το 2010 (Σχήμα 1).

Σχήμα 1.

Οι Έλληνες φοιτητές επιλέγουν για τις σπουδές τους κυρίως τη Μ. Βρετανία, τη Γερμανία, την Ιταλία και σε ένα μικρότερο ποσοστό τις ΗΠΑ (ΣΧΗΜΑ 2).

Σχήμα 2

Σε παγκόσμια κλίμακα, κυρίαρχα κράτη, αναφορικά με τις προτιμήσεις των σπουδαστών, αναδεικνύονται οι ΗΠΑ και η Μ. Βρετανία (Σχήμα 3).

Σχήμα 3

Τι κερδίζουν όμως εκείνοι που επιλέγουν να σπουδάσουν στην Ελλάδα και τι όσοι στρέφονται στις σπουδές στο εξωτερικό; Ακολουθεί μια συνοπτική παρουσίαση των πλεονεκτημάτων, αλλά και των μειονεκτημάτων της κάθε επιλογής, ώστε οι ενδιαφερόμενοι να σχηματίσουν μια γενική εικόνα του τι να περιμένουν σε κάθε περίπτωση.

Ο βασικός λόγος της επιλογής σπουδών στο εξωτερικό είναι η φήμη κάποιων πανεπιστημίων που χαρακτηρίζονται ως πολύ καλά, οπότε η αποφοίτηση από αυτά αποτελεί ένα πολύ καλό διαβατήριο για την αγορά εργασίας. Πρέπει να σημειώσουμε ωστόσο ότι, σύμφωνα με τις σχετικές αξιολογήσεις που κατά καιρούς γίνονται, δεν είναι μεγάλος ο αριθμός αυτών των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων.

Σπουδάζοντας σε μια άλλη χώρα, ο φοιτητής:

  • Γνωρίζει τη νέα χώρα, τον πολιτισμό της, τον τρόπο ζωής των κατοίκων της, συνεπώς έχει τη δυνατότητα να αποκομίσει νέες εμπειρίες και γνώσεις.
  • Αναπόφευκτα έρχεται σε επαφή με άτομα που έχουν διαφορετικές κουλτούρες και τρόπο σκέψης. Οφείλει να μπορεί να συνεργαστεί αλλά και να επικοινωνήσει μαζί τους.
  • Είναι σχετικά εύκολο να διευρύνει το δίκτυο γνωριμιών του, δεδομένου ότι συναναστρέφεται με άτομα από διαφορετικές χώρες. Αυτό, ενδεχομένως, να τον βοηθήσει στην προσπάθειά του να εισέλθει στην αγορά εργασίας, αν αποφασίσει να παραμείνει στη χώρα των σπουδών του.
  • Γίνεται πιο υπεύθυνος γιατί αναλαμβάνει όλες τις ευθύνες της καθημερινής ζωής. Έτσι μαθαίνει να αντιμετωπίζει μόνος του τις δυσκολίες.
  • Μαθαίνει σε βάθος τη γλώσσα της χώρας στην οποία σπουδάζει.

Στα μειονεκτήματα θα αναφέρουμε:

  • Το κόστος των σπουδών, που είναι πολύ πιο υψηλό συγκριτικά με το αντίστοιχο κόστος στην Ελλάδα. Αν δεν χρειάζεται να πληρωθούν δίδακτρα (π.χ. στα περισσότερα πανεπιστήμια της Γερμανίας δεν υπάρχουν δίδακτρα, ενώ στη Γαλλία υπάρχει ένα κόστος εγγραφής που είναι χαμηλό), τα ενοίκια είναι υψηλά, αλλά και το κόστος ζωής στις περισσότερες χώρες του εξωτερικού, είναι πιο υψηλό συγκριτικά με το αντίστοιχο της Ελλάδας.
  • Την απόστασή του από το οικείο περιβάλλον και την προσπάθεια που πρέπει να καταβάλει για να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες.

 

Αναφορικά με το ελληνικό πανεπιστήμιο, πρέπει να σημειώσουμε ότι έχει διευρυνθεί πολύ ο αριθμός των τμημάτων που παρέχουν μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών. Έτσι, καλύπτεται ένα μεγάλο εύρος αντικειμένων, τόσο στις θετικές επιστήμες, όσο και στις ιατρικές και στις οικονομικές. Επίσης, έχουν δημιουργηθεί και νέα τμήματα, οπότε οι επιλογές κάθε φοιτητή, είτε προπτυχιακού είτε μεταπτυχιακού επιπέδου, είναι πολλές. Πέρα από αυτά, ο φοιτητής του ελληνικού πανεπιστημίου:

  • Αντιμετωπίζει χαμηλότερο κόστος σπουδών, συγκριτικά με το φοιτητή του εξωτερικού. Σε προπτυχιακό επίπεδο, δεν πληρώνει δίδακτρα.
  • Ο φοιτητής βρίσκεται στο οικείο περιβάλλον του και δεν αντιμετωπίζει προβλήματα προσαρμογής.
  • Δεν έρχεται σε επαφή με άτομα από διαφορετικές χώρες και διαφορετικές κουλτούρες και έτσι δεν έχει τη δυνατότητα να αποκτήσει νέες εμπειρίες και εικόνες.
  • Τέλος, δεν έχει τη δυνατότητα να διευρύνει τον κύκλο των γνωριμιών του και εκτός των συνόρων της χώρας. Βέβαια, θα πρέπει να σημειώσουμε ότι το πρόγραμμα Erasmus δίνει τη δυνατότητα σε Έλληνες φοιτητές να παρακολουθήσουν για ένα εξάμηνο, ή και χρόνο μαθήματα σε όποια χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης επιθυμούν.

Πέρα από τις παραπάνω αναφορές, πρέπει να σημειώσουμε ότι, από άποψη γνώσης, τα πανεπιστήμια του εξωτερικού, που μπορούν να παρέχουν στους φοιτητές γνώσεις υψηλού επιπέδου, δεν είναι αμέτρητα. Οπότε, απαιτείται ενδελεχής μελέτη για την επιλογή του κατάλληλου ιδρύματος. Κύριος και βασικός άξονας πρέπει να είναι οι προτιμήσεις του υποψήφιου φοιτητή αναφορικά με το αντικείμενο των σπουδών του.

Δήμητρα Κωνσταντακοπούλου PhD

Πηγή: edujob.gr

Show More