Σε πανεπιστήμια της Ρουμανίας, της Βουλγαρίας, της Σλοβακίας και της Τσεχίας εστιάζεται πλέον το ενδιαφέρον των σπουδαστών, καθώς οι οικογένειές τους αδυνατούν να στηρίξουν πλέον τις σπουδές των παιδιών τους σε «πρωτοκλασάτες» χώρες, όπως Αγγλία, Ιταλία, Γερμανία και ΗΠΑ
Ευκαιρίες για οικονομικές σπουδές αναζητούν για άλλη μια φορά στις χώρες του πρώην ανατολικού συνασπισμού οι απόφοιτοι των λυκείων που δεν εισήχθησαν στα ελληνικά ΑΕΙ. Εκτός από την οικονομική κρίση, βασική αιτία αποτελεί και η κατακόρυφη αύξηση των διδάκτρων στα αγγλικά ΑΕΙ που θα ισχύσει από τον Σεπτέμβριο.
Τα τελευταία τρία χρόνια και φέτος περισσότερο από κάθε άλλη χρονιά οι Ελληνες φοιτητές αρχίζουν και στρέφουν το ενδιαφέρον τους για σπουδές και πάλι σε χώρες όπως η Ρουμανία, η Βουλγαρία, η Πολωνία, η Σλοβακία, η Τσεχία ακόμη και η Λιθουανία. Βασική αιτία η οικονομική κρίση που μαστίζει την ελληνική οικογένεια, η οποία δεν μπορεί πλέον να στηρίξει τις σπουδές των παιδιών σε «πρωτοκλασάτες» χώρες όπως η Αγγλία, Ιταλία, Γερμανία και ΗΠΑ λόγω κυρίως του κόστους διαβίωσης.
Ιδιαίτερα όσον αφορά τη Μεγάλη Βρετανία, η οποία προσέλκυε τους περισσότερους Ελληνες φοιτητές, φέτος τα πράγματα άλλαξαν, καθώς η αύξηση των διδάκτρων ανέβηκε σε σημείο απαγορευτικό, καθώς από 3.800 λίρες τον Σεπτέμβριο θα φτάσουν μέχρι και στις 9.000 λίρες, καθιστώντας τα πανεπιστήμια της χώρας «απαγορευμένο καρπό» για μεγάλο ποσοστό Ελλήνων.
Ετσι, τώρα, οι συμπατριώτες μας προσπαθούν να εξασφαλίσουν την εγγραφή τους σε σχολές πανεπιστημίων χωρών της Κεντρικής Ευρώπης, καθώς έχουν και την ευχέρεια να παρακολουθήσουν αγγλόφωνα προγράμματα ή στη γλώσσα της χώρας του πανεπιστημίου, ενώ οι σχολές είναι αναγνωρισμένες από τον ΔΟΑΤΑΠ (πρώην ΔΙΚΑΤΣΑ) και κοστίζουν συνολικά (δίδακτρα και κόστος διαβίωσης) οικονομικότερα από οποιεσδήποτε εκτός τόπου κατοικίας σπουδές στην Ελλάδα ή στα πανεπιστήμια της Δυτικής Ευρώπης.
«Πολιτικοί λόγοι, όπως συχνά συμβαίνει σε αυτές τις περιπτώσεις, δημιουργούν τις νέες συνθήκες. Η ένταξη χωρών όπως η Ρουμανία και η Βουλγαρία στην Ευρωπαϊκή Ενωση ήταν η αρχή. Συνέπεια της νέας κατάστασης ήταν η ευκολότερη μετακίνηση των πολιτών, άρα και των φοιτητών, από τη μία χώρα στην άλλη. Η πιο σημαντική όμως συνέπεια ήταν η αλλαγή στη διαδικασία αναγνώρισης του πτυχίου από τον ΔΟΑΤΑΠ», υπογραμμίζει στο ΕΘΝΟΣ ο κ. Αρης Γρηγορίου, υπεύθυνος εκπαίδευσης της Global Education, που ειδικεύεται στις σπουδές σε αυτές τις χώρες.
ΙΑΤΡΙΚΕΣ, ΠΟΛΥΤΕΧΝΙΚΕΣ, ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΚΑΙ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ
Οι ειδικότητες που επιλέγουν οι Ελληνες
Οι περισσότεροι Ελληνες δείχνουν προτίμηση για σπουδές σε ιατρικές, πολυτεχνικές, οικονομικές και παιδαγωγικές σχολές, στις οποίες για να εισαχθούν στην Ελλάδα θα πρέπει να κατέχουν άριστες βαθμολογίες ενώ οι προσφερόμενες θέσεις είναι λίγες.
Ταυτόχρονα όμως, η προτίμηση των φοιτητών και των οικογενειών τους προς αυτούς τους κλάδους μπορεί να συσχετιστεί και με το κύρος που απολαμβάνουν τα επαγγέλματα στην ελληνική κοινωνία και σήμερα παρά τις δυσκολίες στην επαγγελματική αποκατάσταση. Επιπλέον οι μηχανικοί συνεχίζουν να έχουν ζήτηση σε χώρες του εξωτερικού και πολλοί έχουν επιλέξει αυτή τη λύση ως δικλίδα ασφαλείας στην κρίση, μέχρι η ελληνική οικονομία να ανακάμψει και πάλι.
Οι γιατροί από την άλλη μπορούν σήμερα να αποφύγουν 4-5 χρόνια αναμονής στην Ελλάδα και να πάνε στο εξωτερικό για να κάνουν ειδικότητα, πιθανόν με καλύτερο μισθό σε σχέση με αυτόν που θα έπαιρναν εδώ. Τα ίδια ισχύουν και για τους αποφοίτους οικονομικών και παιδαγωγικών σχολών που μπορούν να απορροφηθούν σε μεγάλη γκάμα οργανισμών, επιχειρήσεων και εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Επίσης αυτό που «μετράει» για την οικογένεια είναι ότι το κόστος σπουδών αλλά και ζωής είναι χαμηλό και σε κάποιες περιπτώσεις χαμηλότερο και από το κόστος στη χώρα μας.
Σχολές που προτιμούν οι Ελληνες
Ιατρικές 28%
Πολυτεχνικές 20%
Οικονομικές 16%
Παιδαγωγικές – Νομικές 24%
Λοιπές 12%
Άρθρο από Νικολίτσα Τρίγκα
Πηγή: http://www.e-go.gr