web analytics

ΕducationGR |

Σεμινάρια, σπουδές, υποτροφίες κ.α.

Τεχνικές Σχολές: Ο φτωχός συγγενής

Αδικούνται λόγω λανθασμένης ενημέρωσης, δηλώνει ο Διευθυντής Τεχνικής Εκπαίδευσης
Ο Διευθυντής της Μέσης Τεχνικής Εκπαίδευσης μιλά στη «Σ» για το αισιόδοξο μέλλον των τεχνικών και παραδέχεται πως δεν γίνεται σωστός επαγγελματικός προσανατολισμός στα σχολεία

Την αισιοδοξία πως η Τεχνική Εκπαίδευση θα πάψει να είναι ο φτωχός συγγενής της εκπαίδευσης και ότι θα απορροφά σημαντικό αριθμό μαθητών στο μέλλον εξέφρασε στην εφημερίδα μας ο Διευθυντής Μέσης Τεχνικής Εκπαίδευσης, Ηλίας Μαρκάτζιης. Μιλώντας στη «Σ», ο κ. Μαρκάτζιης παραδέχτηκε πως λανθασμένα ο Επαγγελματικός Προσανατολισμός ξεκινά στην πρώτη λυκείου και δεν γίνεται στην τρίτη γυμνασίου και ευχήθηκε σύντομα αυτή η στρέβλωση να διορθωθεί.
Όπως μας είπε, ο ίδιος νιώθει πως τα πράγματα στην Τεχνική Εκπαίδευση θα βελτιωθούν, όμως τον ανησυχεί το εάν θα βελτιωθούν όπως πρέπει, με την προκατάληψη που υπάρχει και με το σύστημά μας το οποίο αποδέχεται την προκατάληψη έμμεσα. «Κατ’ αρχήν το τι συμβαίνει στην κοινωνία το ξέρουμε, όμως ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα διορθώνει τα κακώς έχοντα της κοινωνίας και τις προκαταλήψεις. Έχει καθιερωθεί ότι τα τεχνικά επαγγέλματα δεν είναι κάτι το οποίο αξίζει να ασχολείσαι, ότι είναι δευτέρας τάξεως επαγγέλματα και, σε προέκταση, στην τεχνική εκπαίδευση πρέπει να πηγαίνουν οι αδύνατοι. Αλλά το σύστημα εκπαίδευσης πρέπει να βάζει τα πράγματα σε τάξη. Πρέπει να ενημερώνει τον γονιό και τον μαθητή ότι τα πράγματα δεν είναι έτσι», πρόσθεσε.

Ο κ. Μαρκάτζιης στη συνέχεια εξέφρασε και την απογοήτευσή του γιατί η τελευταία εκπαιδευτική μεταρρύθμιση έγινε μόνο για το λύκειο, σαν να μην υπήρχε η τεχνική εκπαίδευση. « Στην τεχνική έμειναν τα πράγματα ως είχαν και για να επιλέξει κάποιος να πάει εκεί, πρέπει να το αποφασίσει στην τρίτη γυμνασίου και έτσι ο μαθητής που πάει στο λύκειο δεν έχει να ανησυχήσει για κάτι, επειδή θα ενημερωθεί ενδελεχώς στην πρώτη λυκείου και θα αποφασίσει, ξέροντας όλα τα δεδομένα, ποιον κλάδο θα ακολουθήσει. Με αυτό, όμως, το πράγμα είναι σαν να δέχεται ουσιαστικά το ίδιο μας το σύστημα την προκατάληψη. Η τεχνική εκπαίδευση, δυστυχώς, θεωρείται ο φτωχός συγγενής του συστήματος», επισήμανε.

Δεν υπάρχει σωστός επαγγελματικός προσανατολισμός
Πέραν των πιο πάνω, ο Διευθυντής της Μέσης Τεχνικής Εκπαίδευσης τόνισε πως, από τη στιγμή που δεν υπάρχει κανένας καθηγητής στο γυμνάσιο, ο οποίος τελείωσε τεχνική σχολή, είναι σχεδόν αδύνατον να πει σε ένα παιδί «πήγαινε στην τεχνική». «Όταν συμβαίνει αυτό και δεν του μιλά κανένας για την τεχνική, πώς ένας μαθητής της τρίτης γυμνασίου να επιλέξει να πάει στην τεχνική; Από πού έμαθε για την τεχνική;

Τι ξέρει για την τεχνική;», διερωτήθηκε και σημείωσε: «Δεν υπάρχει ο σωστός επαγγελματικός προσανατολισμός, δυνατός από τη τρίτη γυμνασίου, και θυματοποιείται η τεχνική εκπαίδευση και κατ’ επέκταση οι μαθητές που θα μπορούσαν να έχουν μεγάλες επιτυχίες μέσω της τεχνικής εκπαίδευσης. Κάτι τέτοιο γίνεται σε κάποιον βαθμό στην πρώτη λυκείου όταν θα επιλέξουν οι μαθητές μαθήματα και είναι γι΄ αυτό που λέω είναι σαν να μην υπάρχουμε εμείς. Γιατί αυτό να γίνεται στην πρώτη λυκείου και όχι στην τρίτη γυμνασίου, την ώρα που του ζητάς να σου πει αν θα πάει τεχνική ή λύκειο; Γιατί δεν του τα λέμε στην ώρα που πρέπει τα πράγματα;».

Αυξάνεται ο αριθμός
Σε ό,τι αφορά την αύξηση των μαθητών στην τεχνική εκπαίδευση κατά 300 σε δύο χρόνια και ερωτηθείς εάν πιστεύει πως ξεκίνησε η αλλαγή του κλίματος απέναντι στην τεχνική ή αν οι μαθητές συμβουλεύθηκαν να το πράξουν, ο κ. Μαρκάτζιης απάντησε ότι και τα δύο είναι πιθανά. «Το ενθαρρυντικό είναι ότι οι περισσότεροί μας μαθητές εγγράφονται τον Ιούνιο και κατ’ επέκταση σημαίνει πως έχουν περάσει τα μαθήματά τους και αναμένουν να δουν τι θα κάνουν στις ανεξετάσεις του Σεπτεμβρίου. Πριν πέντε χρόνια, μόλις το 40% εγγραφόταν από τον Ιούνιο και τώρα αυτό αντιστρέφεται. Αυτό σημαίνει πως στην ουσία ελάχιστους ανεξεταστέους θα καταφέρουμε να εγγράψουμε φέτος, γιατί οι θέσεις μας είναι περιορισμένες ανάλογα με τους κλάδους και τα σχολεία. Αν συνεχιστεί αυτό, δεν θα μπορούμε να δεχόμαστε ανεξεταστέους στο μέλλον και δεν αποκλείεται κάποια στιγμή να μελετηθεί σοβαρά η επέκταση κάποιων αιθουσών ή και η δημιουργία νέων τεχνικών σχολών», είπε.

Μύθος ότι δεν μπορούν να σπουδάσουν
Όσον αφορά στους κλάδους που προσφέρονται στην τεχνική εκπαίδευση και αν αυτοί έχουν μέλλον και αν οι μαθητές της τεχνικής μπορούν να σπουδάσουν μετά το τέλος της φοίτησής τους, ο κ. Μαρκάτζιης είπε: «Οι κλάδοι που προσφέρουμε είναι πάρα πολύ καλοί και οι μαθητές μας μπορούν άνετα να σπουδάσουν με επιτυχία και ταυτόχρονα να μπουν στην αγορά εργασίας. Το 50% των μαθητών μας σπουδάζουν σε ανώτερες σχολές και πανεπιστήμια, είναι μύθος πως δεν μπορούν να σπουδάσουν μετά την Τεχνική. Κερδίζουμε θέσεις αρχιτεκτονικής στο ΤΕΠΑΚ συναγωνιζόμενοι και ξεπερνώντας τους μαθητές λυκείων.

Το ΤΕΠΑΚ, όταν ξεκίνησε, ήταν αρνητικό στην Τεχνική Εκπαίδευση και ζητούσε επιπλέον εξετάσεις όπου και πάλι εκεί συναγωνιζόμασταν και ξεπερνούσαμε μαθητές του Λυκείου. Εγώ είμαι απόφοιτος Τεχνικής και κατάφερα να γίνω διευθυντής της Μέσης Τεχνικής Εκπαίδευσης και ουδέποτε είχα πρόβλημα στα πανεπιστήμια που πήγα να σπουδάσω. Η τεχνική σχολή σού δίνει την ευκαιρία να καλλιεργήσεις την κριτική σκέψη και τη δημιουργικότητά σου», επισήμανε.

Σημαντικές επιτυχίες
Για τις επιτυχίες των Τεχνικών Σχολών, ο κ. Μαρκάτζιης ανέφερε πως αυτές είναι πάρα πολλές, τόσο από απόψεως μαθημάτων όσο και σε διαγωνισμούς. «Κερδίσαμε χρυσά μετάλλια σε διαγωνισμούς μαγειρικής στο εξωτερικό, στις γραφικές τέχνες, στα ηλιακά αυτοκίνητα κ.α. Ανταγωνιστήκαμε με δύο πανεπιστήμια και κερδίσαμε εμείς, κι όλα αυτά είναι πάρα πολύ θετικά. Και θέλω με την ευκαιρία που μου δίνεται να καταρρίψω αυτόν τον μύθο. Μαθητές οι οποίοι οδηγήθηκαν στην τεχνική σχολή επειδή τάχατες ήταν ανεπίδεκτοι μαθήσεως, σήμερα σπουδάζουν σε πανεπιστήμια και τελείωσαν με άριστα την τεχνική».

Οι Τεχνικές και οι Κλάδοι
ΣΗμερα λειτουργούν σε όλη την ελεύθερη Κύπρο 11 πρωινές Τεχνικές Σχολές, 3 στη Λευκωσία, 3 στη Λεμεσό, δύο στη Λάρνακα, δύο στην Ελεύθερη Περιοχή Αμμοχώστου και μια στην Πάφο, μια εσπερινή στη Λευκωσία και δύο μεικτού κύκλου σε Αγρό και Πόλη Χρυσοχούς. Οι Κλάδοι που προσφέρονται σε Τεχνικές Σχολές είναι στο σύνολό τους 13 και χωρίζονται σε διάφορες ειδικότητες, ο αριθμός των οποίων φτάνει τις 37.

Οι δεκατρείς Κλάδοι των Τεχνικών Σχολών είναι οι εξής:
– Μηχανολογίας
– Ηλεκτρολογίας
– Πολιτικής Μηχανικής και Αρχιτεκτονικής
– Σχεδιαστών
– Χημικής Τεχνολογίας
– Ξυλουργικής-Επιπλοποιίας
– Καλλιτεχνικών σπουδών
– Ένδυσης
– Υποδηματοποιίας και δερμάτινων κατασκευών
– Αισθητικής-Κομμωτικής
– Γεωπονίας
– Υπηρεσιών και
– Ξενοδοχειακών αι Επισιτιστικών επιστημών

Τα ηλιακά αυτοκίνητα
Προσφατα πραγματοποιήθηκε διαγωνισμός… δρόμου με ηλιακά οχήματα τα οποία κατασκεύασαν μαθητές τεχνικών σχολών με καθηγητές τους. Σε έναΝ συναρπαστικό και χωρίς καυσαέρια αγώνα, πρώτος έκοψε το νήμα ο Υπερίων, με πλήρωμα την Τεχνική Σχολή Αυγόρου. Στη δεύτερη θέση τερμάτισε το ηλιακό όχημα της Τεχνικής Σχολής Αγίου Λαζάρου και στην τρίτη θέση το Pascal English School της Λάρνακας. Ο διαγωνισμός αυτός ήταν ο τρίτος σε ισάριθμο ετών διαγωνισμών, που διοργανώνει το Ινστιτούτο Κύπρου (ΙΚυ) σε συνεργασία με διάφορους φορείς του τόπου.

 

Επαγγέλματα με μέλλον…

ΤΕΛΟΣ αξίζει να αναφερθεί πως ο Υπουργός Παιδείας και Πολιτισμού Γιώργος Δημοσθένους, στα πλαίσια παρουσίασης των δραστηριοτήτων της Μέσης Τεχνικής Εκπαίδευσης, την περασμένη Τετάρτη, τόνισε πως η Τεχνική Εκπαίδευση αποτελεί το όπλο κατά της ανεργίας. Ανέφερε, δε, πως το Συμβούλιο Υπουργών Παιδείας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ειδικότερα για την Κύπρο, έχει προχωρήσει σε σύσταση για ενίσχυση της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης στην Κύπρο. Σε αυτό το πλαίσιο, είπε, ενντάσσεται η συνεχής ενίσχυση της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και μέσα από την πρόταση που έχει καταθέσει το Υπουργείο Παιδείας για τα νέα ωρολόγια προγράμματα, στηρίζει ξεκάθαρα την προσπάθεια αυτή μέσα από τη δημιουργία των νέων Τεχνολογικών Λυκείων, καθώς και των Μεταλυκειακών Ινστιτούτων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης

Άρθρο του Μάριου Αδάμου

Πηγή: Η σημερινή

Show More