web analytics
ΕducationGR |
Δειτε επισης:

Επιτυχημένο online και social media μάρκετινγκ για τις ελληνικές startups

Ένα ολοήμερο σεμινάριο μάρκετινγκ για υποψήφιους ή νέους startupers διοργάνωσε ο ανανεωμένος συνεργατικός χώρος Found.ation, στο πλαίσιο της σειράς εκπαιδευτικών workshops Educ.ation, σε συνεργασία με το Κέmarket_startup_foundation_tasos-veliadis_454280-450x277ντρο Καινοτομίας της Microsoft στην Ελλάδα και με ομιλητές τόσο εκπροσώπους νεοφυών τεχνολογικών επιχειρήσεων όσο και επαγγελματιών του χώρου.

Όπως ανέλυσε ο Γιώργος Καραβίας, executive producer της Anlock, της εταιρείας που αναπτύσσει εκπαιδευτικές εφαρμογές για Windows Phone σε έξι γλώσσες, η αγορά των κινητών εφαρμογών είναι “χρυσωρυχείο” (σήμερα εκτιμάται στα 9 δισ. δολάρια και τα επόμενα χρόνια αναμένεται να φθάσει στα 46 δισ.), ωστόσο είναι πολύ ανταγωνιστική, καθώς συνολικά υπάρχουν πάνω από 1,8 εκατ. εφαρμογές σε όλες τις πλατφόρμες, ενώ μόλις οι 3 στους 10 developers κερδίζουν πάνω από 500 δολάρια το μήνα για μία εφαρμογή τους (ένα όριο που έχει χαρακτηρισθεί ως η “γραμμή φτώχειας των εφαρμογών“).

Για να “επιπλεύσει” μία εφαρμογή σε όλο αυτόν τον ανταγωνισμό πρέπει να καταστρώσει μία στρατηγική μάρκετιγνκ και να την εφαρμόσει όσο το δυνατόν καλύτερα. Μία εφαρμογή, τόνισε ο Γ. Καραβίας, ως ένα εμπορικό προϊόν έχει, είτε το θέλει ο κατασκευαστής είτε όχι, ένα μήνυμα μάρκετινγκ, επομένως η startup εταιρεία πρέπει να το έχει ανακαλύψει, πριν ακομη ανακαλύψει την ιδέα για την εφαρμογή που θα αναπτύξει.

Για την κατασκευή του μηνύματος marketing πρέπει να απαντήσει σε τέσσερεις ερωτήσεις:
– Ποιοι είναι οι ανταγωνιστές της εφαρμογής.
– Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά της.
– Τι θα κερδίσει ο χρήστης χρησιμοποιώντας την.
– Με ποιον μοναδικό τρόπο προσεγγίζει η εφαρμογή ένα κοοινό πρόβλημα.

Σύμφωνα με τον executive producer της Anlock, εταιρείας με μεγάλη εμπειρία στην κατασκευή και προώθηση κινητών εφαρμογών (“μετρά” πάνω από 50 εφαρμογές διασκέδασης και εκπαίδευσης, με χρήστες από 100 και πλέον χώρες), για την προώθηση του μηνύματος marketing σημαντικά είναι τα εξής:
– Η επιλογή ενός αποτελεσματικού για την επικοινωνία του μηνύματος ονόματος για την εφαρμογή.
– Ο σχεδιασμός ενός πολύ καλού εικονιδίου για την τοποθέτηση της εφαρμογής στα διαδικτυακά καταστήματα εφαρμογών.
– Η δημιουργία screenshots με απλό, ξεκάθαρο μήνυμα για τις λειτουργίες της εφαρμογής.
– Η “σοφή” επιλογή και ο πειρασματισμός με τις λέξεις-κλειδιά για την αναζήτηση της εφαρμογής.
– Η δημιουργία λογαριασμών στα κοινωνικά δίκτυα, ανάλογα με τον τύπο της εφαρμογής.
– Η δημιουργία ενός website.

Μεγάλη σημασία έδωσε ο Γ. Καραβίας και στον τρόπο τιμολόγησης της εφαρμογής, τονίζοντας ότι το πιο διαδεδομένο και ίσως πιο πετυχημένο είναι το μοντέλο freemium (όπου μία εφαρμογή πωλείται δωρεάν, αλλά επιτρέπει στους χρήστες να αγοράζουν “premium” λειτουργίες και χαρακτηριστικά), καθώς επιτρέπει να “πωλείται” εκ νέου πολλές φορές η ίδια εφαρμογή.

market_startup_foundation_454120

Τη σημασία της χρήσης των κοινωνικών δικτύων ως εργαλείων μάρκετινγκ ανέδειξε από την πλευρά του ο Τάσος Βελιάδης, business unit director στη Socialab και με μεγάλη εργασιακή εμπειρία στο διαφημιστικό χώρο.

Όπως τόνισε ο Τ. Βελιάδης, το πρόβλημα για μία νεοφυή επιχείρηση είναι ότι έχουν στα “χέρια” τους ένα νέο προϊόν ή μία νέα υπηρεσία την οποία θέλουν να διαδώσουν, ωστόσο το παραδοσιακό μάρκετινγκ δεν λειτουργεί, καθώς οι καταναλωτές έχουν πολλές επιλογές, αλλά λίγο χρόνο στη διάθεσή τους και επιπλέον μία startup δεν διαθέτει τα απαραίτητα χρήματα για μάρκετινγκ. Στο σημείο αυτό εισέρχονται τα κοινωνικά δίκτυα, καθώς δημιουργούν ένα οικονομικό εργαλείο μάρκετινγκ που λειτουργεί αποτελεσματικά.

Το πλέον κατάλληλο κοινωνικό δίκτυο για τη δημιουργία καμπάνιας μάρκετινγκ στην Ελλάδα αναδεικνύεται το Facebook, καθώς εκτιμάται ότι το χρησιμοποιούν 4 εκατ. χρήστες, με το 55% αυτών να είναι άντρες και το 45% γυναίκες. Ενδίκνυεται ωστόσο η δημιουργία καμπανιών που απευθύνονται σε γυναίκες, καθώς αυτές παρουσιάζουν ποσοστό εμπλοκής 55%, ενώ οι άνδρες 45%.

Όσον αφορά στην στρατηγική που μπορεί να ακολουθήσει μία startup σε ό,τι αφορά στο ίδιο το περιεχόμενο μίας καμπάνιας:
– Τα μικρότερα posts εμφανίζουν μεγαλύτερο ποσοστό εμπλοκής των χρηστών.
– Η συχνότητα των posts να είναι περίπου ένα την ημέρα.
– Αναρτήσεις που συνοδεύονται από φωτογραφίες ή βίντεο παρουσιάζουν μεγαλύερα ποσοστά εμπλοκής.
– Να έχουν διασκεδαστικό τόνο, δημιουργικότητα και “χαρακτήρα”.
– Η χρονική στιγμή των αναρτήσεων ανάλογα με το πότε είναι online το κοινό στο οποιο απευθύνονται.
– Περιεχόμενο σχετικό με το προϊόν και ανάλογα με την εποχή του χρόνου, καθώς αυξάνουν την “αφοσίωση” των χρηστών.
– Δημιουργία διαγωνισμών.
– Κάλεσμα για αλληλόδραση και ενεργητική συμμετοχή, δίνοντας στον χρήστη ένα Link που θα τους οδηγήσει στην αγορά του προϊόντος ή της υπηρεσίας.

Όπως εξήγησε ο Τ. Βελιάδης, οι startup εταιρείες μπορούν ναχρησιμοποιήσουν τρεις “μη συμβατικούς” τρόπους για να αυξήσουν την εμπλοκή των χρηστών τους στο Facebook, χωρίς να διαθέσουν κάποιον ιδιαίτερο προϋπολογισμό:

– Να ζητήσουν από τους χρήστες να συμβάλλον στη δημιουργία κάποιου μέρους του προϊόντος μέσω crowd sourcing.
– Να γνωρίσουν στους χρήστες τους εργαζόμενους και το προσωπικότης εταιρείας, δίνοντας ένα πιο κοινωνικό “πρόσωπο” σε αυτήν.

– Να αποκαλύπτουν νέα χαρακτηριστικά ή βίντεο για το προϊόν τους, ζητώντας την αλληλόδραση των χρηστών.

Κλείνοντας, ο business unit director της Socialab, εταιρείας η οποία εξειδικεύεται στο ψηφιακό και online marketing, εξήγησε και τον EdgeRank, τον αλγόριθμο που χρησιμοποιεί το Facebook για την κατάταξη των posts στις σελίδες του. Όπως τόνισε, ο αλγόριθμος αυτός είναι ο πιο σημαντικός παράγοντας, καθώς δείχνει σε μία εταιρεία πότε και πώς θα πρέπει να “τρέχει” τις καμπάνιες μάρκετινγκ μέσα από το κοινωνικό δίκτυο, ενώ με την τελευταία αλλαγή που πραγματοποιήθηκε σε αυτόν τον Σεπτέμβριο του 2012, μεγαλύτερο “βάρος” για μία viral ανάρτηση έχει ο αριθμός των shares που επιτυγχάνει, να αποτελείται από κείμενο παρά από φωτογραφία ή βίντεο, αλλά και η αρνητική ανάδραση του χρήστη με την ανάρτηση ή με τη σελίδα της εταιρείας.

Πηγή: EMEA.gr

Share!